Michał Zadara wystawia dramat bez aktorów, a na scenie towarzyszy mu tylko muzyka Wacława Zimpla. Proszę sobie wyobrazić: jesteśmy na pierwszej próbie nowego spektaklu w teatrze. Michał Zadara opowiada o swojej wizji „Snu srebrnego Salomei”. Aktorzy słuchają, wyobrażając sobie -
Michał Zadara wystawia dramat bez aktorów, a na scenie towarzyszy mu tylko muzyka Wacława Zimpla. Proszę sobie wyobrazić: jesteśmy na pierwszej próbie nowego spektaklu w teatrze. Michał Zadara opowiada o swojej wizji „Snu srebrnego Salomei”. Aktorzy słuchają, wyobrażając sobie - każdy inaczej - ten dramat, i wspólnie marzą o przyszłej inscenizacji. Reżyser. streszcza fabułę, odgrywa całe sceny, tłumaczy konteksty, cytuje fragmenty książek, prezentuje filmy. CENTRALA chce uchwycić ten moment: wszystko rozegra się w wyobraźni widzów. Na scenie nie ma aktorów. I tak jak po pierwszej próbie aktorzy wychodzą zarażeni ideą reżysera, tak tutaj widzowie wynoszą z teatru ze sobą, w swojej wyobraźni, kształt spektaklu. Słowacki napisał utwór brutalny i koszmarny. Nie znam innego dramatu z tak detalicznie opisanymi aktami przemocy - mówi Michał Zadara. - Równocześnie jest to romans, historia miłosna. Nie wiem, czy byłbym w stanie to wyreżyserować. Postaram się to opowiedzieć.
Spektakl koprodukują dwie instytucje zorientowane na innowację w sztuce: STUDIO teatrgaleria oraz CENTRALA.
Michał Zadara o swojej nowej inscenizacji: Ten projekt jest spowiedzią artystyczną. Zajmuję się od lat radykalnym światem polskich dramatów romantycznych. Poświęciłem dużą część mojego zawodowego życia na studiowanie i inscenizowanie dzieł poetów romantycznych (14-godzinna inscenizacja „Dziadów" Adama Mickiewicza bez skrótów; trzy wielkie dramaty Słowackiego; dramaty Fredry, Norwida i Krasińskiego) i w tej pracy będę mógł opowiedzieć, czym dla mnie jest ta literatura. Będę mówił sam ze sceny, bez pośrednictwa aktorów. Może to więc być moje najbardziej osobiste spotkanie z literaturą romantyczną i z widownią.
Spektakl polecany w projekcie Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą - szczegóły tutaj
Nagroda Główna Jury Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2019 za wnikliwą, krytyczną, konsekwentną lekturę polskich dramatów romantycznych oraz ich atrakcyjną formę sceniczną, co udowodnił po raz kolejny w „Śnie srebrnym Salomei” CENTRALI oraz STUDIO teatrugalerii w Warszawie
Michał Zadara
Michał Zadara
AUTOR | Juliusz Słowacki |
REŻYSERIA | Michał Zadara |
MUZYKA | Wacław Zimpel |
DRAMATURGIA | Allen Kuharski |
ŚWIATŁO | Artur Sienicki |
KOPRODUKCJA | Centrala |
KOORDYNACJA PROJEKTU (CENTRALA) | Marta Kuźmiak, Anita Cieślicka |
KONSULTACJE HISTORYCZNE | Daniel Przastek |
WYKONANIE PLAKATU | Michalina Żemła |
KIEROWNIK PRODUKCJI | Justyna Pankiewicz |
INSPICJENTKA | Olga Karoń |
ASYSTENT REŻYSERA | Adrian R. Chmielewski |